پرداخت تپاَندگو روی ترامواهای ملبورن از امروز
شبکه ترامواهای ملبورن¹ از امروز به سیستم «سفر بدون بلیت» پیوست و مسافران میتوانند برای پرداخت کرایه، با کارت بانکی، گوشی هوشمند یا ساعت هوشمند روی دستگاهها «تپ» کنند.[1][2] با این تغییر، رفتوآمد بین قطار و تراموا برای مسافران روزانه سادهتر میشود، چون میتوانند با همان کارت یا همان دستگاه در هر دو شبکه استفاده کنند.[1][2]
این مرحله بعد از شروع تپاَندگو روی قطارهای ملبورن¹ در اوایل همین ماه اجرا شده است؛ طرحی که پس از چندین تأخیر راه افتاد.[1] دولت ایالتی میگوید از ابتدای جون تاکنون، بیش از ۷۰۰ هزار سفر با فناوری تپاَندگو ثبت شده است.[1]
گابریل ویلیامز²، وزیر حملونقل عمومی، گفته بخش زیادی از پرداختهای تپاَندگو تا اینجا با گوشیها و ساعتهای هوشمند انجام شده و این نشان میدهد بسیاری از مسافران از همین حالا با روش جدید کنار آمدهاند.[1] دولت اعلام کرده مرحله بعدی، اتوبوسها هستند و تپاَندگو قرار است از ماه آینده برای مسیرهای اتوبوسیِ مجهز به مایکی³ فعال شود، هرچند تاریخ دقیق هنوز اعلام نشده است.[1][2]
در عین حال، همه گروهها فعلاً به این قابلیت دسترسی ندارند. مسافران دارای بلیت تخفیفی باید تا سال آینده منتظر بمانند تا پرداخت تپاَندگو برای آنها هم اضافه شود.[1][2] فعلاً افراد دارای تخفیف، سالمندان و افراد زیر ۱۸ سال باید همچنان از کارتهای تخفیفی یا یوت مایکی⁴ استفاده کنند.[2]
این تغییر بخشی از حرکت گستردهتر ایالت ویکتوریا⁵ برای فاصله گرفتن از روشهای قدیمی بلیتفروشی در بخشهایی از شبکه حملونقل است. ایستگاههای منطقهای که هنوز به بلیت کاغذی وابستهاند، طبق برنامه قرار است تا پایان سال به فناوری جدید مجهز شوند.[1] همچنین مسافرانی که در مناطقی سفر میکنند که هنوز مایکی³ در دسترس نیست، همچنان باید از بلیت کاغذی یا eTicket⁶ استفاده کنند.[2]
بر اساس اعلام دولت، هدف این بهروزرسانی سادهتر و یکپارچهتر کردن استفاده از حملونقل عمومی است، بهویژه برای کسانی که در شهر بین قطار و تراموا جابهجا میشوند.[2]
پاورقی نامها
¹ Melbourne
² Gabrielle Williams
³ myki
⁴ Youth myki
⁵ Victoria
⁶ eTicket
Source: abc.net.au, premier.vic.gov.au, secretmelbourne.com, studymelbourne.vic.gov.au, reddit.com, facebook.com, instagram.com